tisdag 18 maj 2010

Regndag=bakdag




Efter en skaplig förmiddag kom ösregnet lagom tills jag skulle åka hem från jobbet. Jag hade tänkt vara ute i trädgården och gräva, men nu fick det bli bakning i stället. Jag bakade kikärtsbröd och lite kakor för kommande soldagars utefika. Kikärtsbrödet är en favorit, kommer nog från en buffé-tidning har jag för mig. Jag skriver upp receptet om någon vill prova, men som vanligt när jag bakar så improviserar jag, idag blev det mest dinkelmjöl och lite rågsikt som fanns kvar i en påse.




Kikärtsbröd
250 g kikärtor
50 g jäst
2 tsk salt
1/2 dl rapsolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

Mixa kikärtorna med lite vatten, det går bra med mixerstav. Fyll på med ljummet vatten så det blir 7 dl. Blanda deg som vanligt, låt jäsa 30 min. baka ut till 12 bullar. De blir stora så jag brukar lägga dem på två plåtar. Jäs 30 min till och grädda i 225 grader i 15 minuter.






1 kommentar: